1985-2015

Selection projects, video’s, installations, performances

De vernieuwde website www.geertruivandecraats.nl is vanaf begin 2021 te zien. Op deze pagina vindt u een selectie van de inhoud van de oude website. In de loop van het jaar zullen er meer werken worden toegevoegd.

Mensen van het Douanehuisje, documentaire, kunstwerk openbare ruimte, 2011-2014
Het kunstproject Mensen van het Douanehuisje (2011-2014) bestaat uit twee delen. De film Een levend schilderij, een intrigerend ‘portret’ van een bijzondere plek “het Douanehuisje”, een oud douanekantoortje op het havenhoofd van Maassluis. In de film komen heden en verleden samen als in een “levend schilderij’’. Het tweede deel van Mensen van het Douanehuisje, is een permanent kunstwerk bestaande uit 16 tekstplaten met markante uitspreken van geïnterviewde uit de film, in de bestrating rond het huisje.

Mensen van het Douanehuisje, kunstwerk openbare ruimte, tekstplaten in bestrating, 2011-2014

Tekst op een van de tekstplaten van het kunstwerk Mensen van het Douanehuisje

still uit: Een levend schilderij, de heer J. Mosterd

War Horse White, videowerk, 2010
Een monumentale videoprojectie die de bijzondere transformatie toont van een ‘oorlogspaard’ naar een nieuwe identiteit. Een montage van een performance die ik heb uitgevoerd op het Roemeense platteland in het kader van het Incitato Art Camp in de Roemeense stad Kezdivasarhelyi. Was te zien in de solo tentoostelling Verbintenissen in Museum Maassluis (2018-2019) en de duo expositie INCITATO-NL van Geertrui van de Craats en Vaissier in Pand Paulus te Schiedam (2011).

Still uit War Horse White, 2010

Overzicht expositie INCITATO-NL, Pand Paulus, Schiedam, 2011

Still uit War horse White, 2010

Vrouw met twee paarden, korte film, onderdeel van One On One, 2008
De film is gemaakt naar aanleiding van het schilderij Vrouw met twee paarden (2007) van Dôro Krol, beeldend kunstenaar uit Nijmegen. Een zwoele zomermiddag, een vrouw met twee paarden, een lome sfeer, wat is haar doel als ze de paarden wegvoert? De film is onderdeel van de langere film One on One van Doro Krol (2008) waarin 11 andere filmmakers eveneens een schilderij van haar hebben geportretteerd. Het project is gepresenteerd tijdens Rooms, Artots Den Bosch (2009) en in de Sub-Urban Video Lounge te Rotterdam, 2010. Bekijk video: Vrouw met twee paarden

Opnames video Vrouw met twee paarden, 2010

Still uitVrouw met 2 paarden, 2010
Vrouw met twee paarden, acrylverf op doek, 40x70cm, Doro Krol, 2007

Samen 113, korte film, 2006
Een ontwapenend en poëtisch portret van de 83 jarige Piet Bon (1923-2013), die toen nog bijna dagelijks zijn 30 jarige Fjordenruin Sven bereed. Samen hadden ze de respectabele leeftijd van 113 jaar. Terwijl Piet bezig is met Sven, houdt hij de kijker op de hoogte van de bespiegelingen rondom zijn trouwe makker. Ter herinnering aan mijn moeder Hans van de Craats-Flick (1921- 2005). Was te zien tijdens het IFFR, Internationaal Filmfestival Rotterdam, Rotterdams perspectief in 2007. Bekijk videofragmenten: voorstellen, poetsen, rijden manege, buiten rijden, afzadelen

Still uit de korte film Samen 113, 2006
Still uit de korte film Samen 113, 2006
Still uit de korte film Samen 113, 2006

Vleugels voor de Kat, werkperiode gastatelier De strip*, Vlaardingen, 2000
Een video en fotografieproject in de Vlaardingse Westwijk dat is ontstaan tijdens een werkperiode in De Strip*. Gedurende drie maanden fotografeerde ik ‘Westwijkers’ met hun huisdieren als opmaat voor een videofilm. Ter kennismaking had ik in de werkruimte grote foto’s van mijzelf, met huisdieren uit mijn jeugd, opgehangen. Het fotoproject resulteerde in de fotoserie De grote verzameling Westwijk huisdieren een bonte verzameling van 60 foto’s van “Westwijkers” met hun huisdieren. Uiteindelijk zijn er vier videofilms ontstaan; de korte documentaire Beestenboel, deze laat vijf intieme portretten zien over de relatie van mensen met hun huisdieren en de drie korte films Leeg, Asielkat en Gijs, poëtische verfilmingen van sonnetten van de Westwijker Aat Rolaff over zijn katten. Bekijk videofragmenten: Meneer Mostert, Leander , Mevr. de Heer, Vergillia *De Strip was een tweejarig project van Jeanne van Heeswijk in een leegstaand winkelcentrum in opdracht van de gemeente Vlaardingen. Uitgangspunt was dat de buurtbewoners bij het project betrokken werden.

Buiten aanzicht gastatelier
Detail De Grote verzamerling Westwijk huisdieren

De Grote verzamerling Westwijk huisdieren, foto collage bestaande uit 60 kleine foto’s, 2000

Portretten , historisch fotoproject, voorlopig bestaand uit de onderdelen Jak en Rok (2002) en Oma (2005)
In het project Portretten probeer ik een situaties in het heden te creëren en dit te vertalen naar een hedendaagse versie van de 19e Eeuwes portretfotografie, op het raakvlak van historie en verbeelding. Jak en Rok is een bewerkte foto die de 19 jarige Marlies Vlielander (*22-02-1880) toont in de jak en rok van haar twee eeuwen geleden levende oudovergrootmoeder Johanna Antoinia Lips (*22-07-1835, †20-02-1925). Het project was een opdracht van het Jan Anderson Streekmuseum, in het kader van het 25 jarig bestaan. Was te zien in de expositie De Kunst der dingen naar aanleiding van dat jubileum, in Hollandia Galerie in Vlaardingen
Oma is eveneens bewerkte een foto, deze is gebaseerd op een oude foto van mijn oma Geertruida Derka van Zadelhoff (*02-07-1984, † 11-06-1969) als een klein meisje. Oma is getoond tijdens de tentoonstelling Op het eerste gezicht ( 2005) in het Gemeentemuseum in Maassluis. *Ter nagedachtenis aan mijn vader Albertus van de Craats (*06-02-1911, † 01-09-1986)

Overzicht expositie De Kunst der Dingen
Jak en Rok, bewerkte foto (2002)
Oma, bewerkte foto, 2005
originele foto Oma

Verborgen verhalen van de Kilimanjaro, installatie vloersculptuur , tekeningen en geluid, interactief, 1995
Een verstilde installatie van een grote vloersculptuur die is gebaseerd op het bovenaanzicht van de Kilimanjaro. Op de sculptuur staan bijna onzichtbare tekstfragmenten uit dagboeken van mensen die deze hoogste top van Afrika hebben bedwongen. Geluidsfragmenten van wind, ademhaling, voetstappen en gezang van de sherpa’s roepen de natuurkrachten die er heersen tot leven. Aan de wand waren tekeningen met voorstudies te zien. De istallatie was in 1994 te zien in galerie Het Hermetisch Zwart in Nijmegen en in 1995 tijdens de manifestatie Stroom-opwaarts te Rotterdam.

Overzicht installatie
Boven aanzicht installatie

Voorstudie, tekening met tekst,gemengde techniek, 27x36cm,1993

Groeps tentoonstelling Save the Date, Parapluiefabrieken Nijmegen 1998
Groepstentoonstelling in de Parapluiefabrieken in Nijmegen. Tijdens de expositie toonde ik een aantal Multiples. Deze maak ik soms in series naast mijn projecten. De ene keer hebben ze een relatie met een project, maar meestal zijn het autonome werken.

Overzicht Save the Date, 1998
True Faces I, multiples, computerbeeld met gezandstraald glas, 60x90cm, 1995

True Faces II, multiples, computerbeeld met gezandstraald glas, 60x90cm, 1995

Achter de Steppe, installatie video, beeld, geluid, grasvloer, 1998
Een installatie die de serene sfeer uitademd van het weidse Mongoolse steppelandschap met al haar uitersten. Getoond op vier monitoren die op sokkels in een gebogen lijn op een grasmat zijn geplaatst. Op deze monitoren is een poëtische, synchroon gemonteerde, beeld en geluidscompositie te zien. Deze komt voort uit door vier verschillende mensen gefilmde reisimpressies van Mongolië. De installatie was in 1998 te zien tijdens de manifestatie Aa-kunst-’98 in de Aa-kerk te Groningen.

Als Oorijzers Vertellen, installatie video, beeld, geluid, oorijzerculpturen, interactief, 1999
Een monumentale installatie die bestaat uit drie grote oorijzersculpturen waarvan de vorm is gebaseerd op de oorijzers zoals deze in Maassluize traditionele vissersstreekdracht werden gedragen. Hierin zijn videomonitoren verwerkt waarop de laatste generatie inwoners van Maassluis die nog in de visserij werkzaam zijn geweest, hun verhaal vertellen. De sculpturen vertellen de ‘oral history’ van een verloren cultuur. Was te zien in de solo tentoostelling met gelijknamige titel in Museum Maassluis 1999. Bekijk korte impressie

Overzicht installatie

detail installatie

De Factor Mens, installatie, lichtbakken,video en audio, Bezielde Kunst, Museum de Commanderie van St. Jan (nu Valkhofmuseum), Nijmegen, 1994
In de gewelven van het museum zijn lichtbakken en een videomonitor opgesteld. De video toont als onontkoombaar feit de langzame overgang van het romantische mensbeeld in de mens-machine. De lichtbakken laten, steeds in drietallen, afgeleide, van de videobeelden zien. Op deze tentoostelling was tevens de installatie Uit het diepst der Aarde te zien.

Uit het Diepst der Aarde, Installatie, wandsculptuur, video en audio, Bezielde Kunst, Museum de Commanderie van St. Jan (nu Valkhofmuseum), Nijmegen, 1994
Wanneer je het volgende gewelf binnenkomt, stuit je op een wand met daarop een meer dan levensgroot beeld van een lavagolf. Vanaf twee monitoren die aan beide zijde daarvan zijn opgesteld wordt de kijker bestookt met geluiden van en verhalen over recente vulkaanuitbarsting, Op deze tentoostelling was tevens de installatie De Factor Mens te zien.

Het Meisje en de Blauwe Vis, installatie video, beeld, geluid, vloersculptuur, tekstplaten, 1990
In de tentoonstellingsruimte zijn rijen gipsen armen neergelegd op een blauwe als water golvende ondergrond. Eén wand toont een grote, sterk op een gezicht ingezoomde foto, daarnaast een videomonitor met een loop van een mysterieuze vertelling over Het meisje en de blauwe vis. Grote perspexplaten aan de wand met daarop teksten, weerspiegelen het geheel. Naarmate je langer in de ruimte bent wordt je langzaam meegenomen in de vervreemdende sfeer. Gepresenteerd in de expositie Opdrachten, Aankopen en Subsidies beeldende kunst provincie Gelderland 1988-1990, Arnhem, 1990

Overzicht Installatie

Detail installatie, grote foto gezicht
Overzicht installatie

Beeld-Strijd, Live videoproject, Doetinchem en Nijmegen, 1987
De kunstenaar gaat in een groot speelveld, dat uit twee delen bestaat, een wedstrijd aan met twee camera’s. Haar doel is aan de lens van de camera te ontsnappen. Het publiek dat de strijd live en op een groot scherm kan volgen kan haar aanmoedigen. De scheidsrechter beslist.